Allt jag kan, har jag lärt mig av en anka

Äntligen har box 2 med Carl Barks samlade verk kommit. Tre hela band fulla med serier och intressanta artiklar. Vissa saker växer man helt enkelt aldrig ifrån. Som Kalle Anka. Dessutom ska en ny samlingsvolym med Don Rosa (den i min mening absolut bästa serietecknaren) ha utkommit, men den verkar redan vara slutsåld. Fast att den precis släpptes. Det är tydligt att det inte bara är jag som fortfarande läser Kalle Anka.

Häromdagen hörde jag förresten talas om en artikel där utbildningsministern uttalar sig negativt om Kalle Anka och menar att ungdomar bör läsa mer Lagerlöf istället. Jag är extremt kritisk till detta synsätt. Han tycker säkerligen att det är mer kulturellt att läsa Selmerlöf och att hennes böcker inte ska glömmas bort, men för det ska man inte nedvärdera Kalle Anka.

I min familj har vi ett stående skämt; det mesta jag har lärt mig, har jag lärt mig i Kalle Anka. Så jag tycker att man ska läsa mer av dessa serier, speciellt när de är gjorda av Carl Barks och Don Rosa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback