Bland frukt, bär och nötter

Vissa dagar är min hjärna slö och vill inte överarbeta sig. Då gillar jag att fundera över lite mindre problem som egentligen inte är så viktiga. Jag kan sitta i en solstol och filosofera över bagateller som jag några timmar senare redan har glömt bort.

Exempel: Vad är en kokosnöt? Det borde ju vara en nöt, med tanke på dess namn. Med är det verkligen det? Kanske är det en frukt? Det närmaste svaret jag kan komma efter lite googlande är att kokosnöten är en enfröig stenfrukt. Vad menas med det då? Att det är ett frö? En frukt? Eller är kokosnöten till och med en sten?

Och vad är en mandel då? Där vet jag i alla fall med säkerhet att det inte är en nöt, för nötallergiker kan ju äta mandlar.

Jordgubben då? Jag har alltid tagit för givet att den är ett bär, men det visar sig att jordgubben är en skenfrukt. Och vad är en skenfrukt då? Kan bananen räknas som en skenfrukt? Den ger ju sken av sig att vara en frukt, men till skillnad från jordgubben så är den faktiskt ett bär.

Är det nån som vill ha fler dumma frågor? Jag börjar snart bli expert på dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback