Recension av Clone Wars

Jag ska väl försöka mig på att recensera Clone Wars, även om jag helt omöjligt kan vara opartisk. Innan filmen hade jag inte vågat hoppats på allt för mycket, för det slutar bara med att man blir besviken (som med Indy IV. Efter första visningen kände jag mig lite sviken, men efter andra, när jag inte var riktigt lika uppspelt, tyckte jag att filmen var riktigt bra). Hursomhelst, jag ville att den skulle vara underhållande, snygg och göra mig sugen på att se serien. Och filmen uppfyllde alla dem sakerna.

Inledningsvis saknar filmen den typiska rullningstexten och det spelas någon annorlunda variant på Star Wars-temat. Varför vet jag inte. Kanske har det nåt att göra med copyright, eftersom det inte är John Williams som gör musiken. Eller också ville den nya kompositören helt enkelt göra något eget. Avsaknaden av rullningstexten kan jag i och för sig förstå, eftersom filmen egentligen är en TV-serie och måste anpassas därefter. Jag gillade musiken, trots att den var så pass olik originalmusiken. Mycket mordernare och rockigare. Fast jag måste lyssna på den några gånger självständigt från filmen, innan jag kan ge ett slutligt omdöme. I inledningen har filmen också en berättarröst, förmodligen för att ersätta rullningstexten. Det kändes annorlunda, men jag tror det kan fungera. Det gav en känsla av såna där propagandafilmer från andra världskriget.

Handlingen kan jag nog inte ge så mycket för. Än så länge kan jag inte riktigt se hur den ska kunna passa in i allt annat som det redan har skrivits om. Klonkrigen är nog en ganska riskabel tid att visa, eftersom det redan finns så oerhört mycket skrivet om det. Hur serien än blir, så kommer det ju alltid att vara någonting som motsäger böckerna. Och att Jabba the Hutt skulle ha en son? Som han dessutom kallar för "pumpkin muffin"? Det är jag mycket tveksam till. Och vart tar lille Stinky vägen sen? Min teori är att han helt enkelt blir uppäten av Jabba.

En annan karaktär jag är tveksam till är Ashoka. Jag vet inte om det beror på att jag inte tror på att Anakin skulle ha haft en padawan, eller om jag helt enkelt inte gillar Ashoka. Det verkar ganska otroligt att Anakin skulle ha haft en lärling som det sedan inte nämns ett ord om. Särskilt eftersom Anakin har svårt för att släppa folk. Ashoka verkar dessutom alldeles för duktig och erfaren för att precis ha blivit en padawan. Hon borde egentligen aldrig ha klarat av att kämpa mot Ventress med livet i behåll.

Anakin och Obi Wan var väldigt karaktärslika. Äntligen fick man se Obi Wan som "the negotiator"! Även Anakin var väldigt bra gjord. Alla hans reaktioner kändes rätt, speciellt de som var relaterade till Tatooine.

För mig gör det inget att det var väldigt många krigsscener. Det är ju dem jag har sett fram emot. Dessutom har klonerna fått mer utrymme och personlighet. Jag gillade verkligen Cody och Rex. Detta kommer att ge Order 66 ytterligare en dimension.

Stridsdroiderna har aldrig varit så korkade som i denna film och på vissa ställen blir det överdrivet. Vad är det för droid som inte kan hålla reda på siffror? Men jag måste erkänna att jag skrattade åt dem vid flera ställen. Droidhumorn är nog ändå bättre i denna film än i de tre tidigare (behöver jag nämna Threepio i droidfabriken?).

Överlag tror jag att serien har stora potential och den är redan långt mycket bättre än Tartakovskys
Clone Wars. Den är snyggt gjord och underhållande