Ericsberg

Idag har jag varit på Ericsbergs slott för en visning av deras trädgård. Jag får erkänna att jag inte var där så mycket för den botaniska delen, utan mer för labyrintens skull. Jag fick stå ut med lite prat från trädgårdsmästaren om diverse träd och annat som fanns i rosenträdgården, barockträdgården och alla andra någonting-trädgårdar, innan vi äntligen kom till labyrinten. Den såg inte så stor ut, men vi irrade ändå runt i den ett bra tag innan vi lyckades hitta mitten. Hela tiden hade jag filmen the Shining i bakhuvudet och jag var ganska glad över att det dels var sommar och dels mitt på dagen.

Vi fick dessutom reda på att det är familjen Bonde som sedan 200 år bor på Eriksberg. Jag blev lite besviken, för jag hade förväntat mig något förnämare namn såsom Gyllenhielm, von Blånäsa eller dylikt. Bonde låter ju som ett soldatnamn, typ Rask eller Frisk (självklart vet jag ju att Bonde är en adelsfamilj, men var kommer namnet ifrån?).



EDIT: Aha! Efter lite googlande visar det sig att slottet började byggas av en Gyllenstierna, och färdigställdes en en von Yxkull. Nu börjar det likna nåt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback