Smarta djur

I vår hästhage har vi en vattenpump som hästarna själva kan använda utifall att vattnet i badkaret skulle ta slut för dem. Jag tänkte att jag skulle vara snäll och visa ena hästen Stinta hur den fungerar genom att pumpa lite vatten åt henne. Hon drack glatt upp vattnet och när det var slut såg hon uppfordrande på mig. Jaha, tänkte jag, och pumpade lite mer vatten åt henne. Återigen drack hon upp det och återigen tittade hon uppfordrande på mig. Jag såg på henne att hon egentligen hade förstått hur pumpen fungerade, men hon ville inte ödsla någon energi på att använda den själv.

Lata häst.

Hon är alldeles för smart för sitt eget bästa. Varför pumpa själv när hon vet att jag gör det åt henne?

Och så är det vår hund Meggie. Föräldrarna har varit bortresta men kom hem igen igår kväll. Helt plötsligt fick Meggie så ont i tassen att hon haltade. Mamma ojade sig såklart väldigt mycket över henne. En timme senare mådde hon mirakulöst bättre igen, men så fort hon såg att jag tittade på henne återkom värken.

Jojo.

Vem har någonsin sagt att djur är dumma och saknar personlighet? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback